Historie vozu jménem Trabant
V roce 1953 byl zahájen vývoj malého vozu P50 (500ccm) a velkého vozu P240 (2400 ccm). Pro P50 se od počátku počítalo s karoserií z uměle hmoty. Protože v době zrodu této myšlenky nebyla k dispozici. ani konstrukce vozu ani výrobní zarízení, byl pro vyzkoušení karoserie odvozen z IFA F8 mezityp P70, který byl předveden na tradičním podzimním veletrhu v Lipsku v roce 1955 a který byl v letech 1955-59 vyráběn. To byl začátek typu P50, jehož výroba byla v nulté sérii zahájena 7.11.1957 ke 40 výročí VŘSR. 1.5.1958 došlo ke sloučení původních firem Horch a Audi, které zahájili 10.7. téhož roku sériovou výrobu. Tak rychlý přechod byl možný zejména díky tomu že F8 měl karosérii s dřevěnými žebry. Na 36 796 exemplářích byly získány potřebné zkušenosti s použitím nové hmoty Duroplastu. Tím byly vytvořeny předpoklady pro náběh sériové výroby P50. Jestliže byl P70 prvním sériově vyráběným vozem s karoserii z umělé hmoty na světě, tak Trabant byl první a jediným vozidlem tohoto druhu vyráběným ve velkých sériích. Výroba plastový dílů se prováděla v bývalé textilce ležící vedle provozu Audi.
Jméno TRABANT
dostal vůz až po zahájení výroby. Název byl výsledkem veřejné soutěže, znamenal “průvodce člověka”. Použitá konstrukce získala Trabantu brzy pověst přijatelného a spolehlivého a snadno opravitelného vozu. S postupem času stoupaly i požadavky na větší komfort. Tak dostal Trabant v roce 1962 silnější motor a to 600 ccm a 23 koní namísto předchozích 500 ccm a 18 koní. V roce 1964 pak novou a zlepšenou karosérii (P601), a v. roce 1966 i tzv. luxusní provedení a následně ještě v roce 1969 nový motor s 26 koňmi. Tím skončil vývoj stávajícího modelu a začal vývoj modelu P603 s novou Duroplastovou karoserií a Wankelovým motorem. Vývoj tohoto motoru probíhal v NDR ve spolupráci s firmou NSU. K jeho nasazení však nedošlo kvůli právním nejasnostem a také z důvodu že složení výfukových plynů bylo horší než u klasických pístových motorů. Termín 1967 pro náběh sériové výroby Tohoto následovníka byl tím ohrožen.Třebaže by mohl být Wankelův motor nahrazen jiným, k realizaci nedošlo vzhledem k nezajištění dostatku financí na výstavbu nového závodu na výstavbu motorů. Proto dnes existuje P603 bohužel jen jako dřevěný model.
Konec výroby ..
Když 9. Listopadu 1989 došlo k politickému zvratu, jímž získali občané NDR možnost získat automobil západní produkce, došlo k poklesu zájmu o Trabanty. Tak došlo k tomu, že 25.7.1990 byl smontován poslední TRABANT 601. Poslední Trabant 1,1 sjel 30.4.1991 z výrobního pásu přímo do auto-musea AUGUST HORCH ve Cvikově. Celkem bylo vyrobeno 3.096.099 Trabantů.
Náhledy fotografií ze složky Trabant